ENCYKLOPEDIE, Nervy, Sezamová semínka

Sezamové semínko

„Sezame, sezame, otevři se!“ Sezam je pohádková rostlina, která dokáže lámat skály, aby otevřela cestu k pokladu. Co nejcennější, co máme, je přitom zdraví. A právě ke zdraví otevírá cestu sezamové semínko. Je to sice malé semínko, ale nese v sobě velkou sílu danou vzácným obsahem.

Sezamové semínko se řadí k těm nejlepším, nejzdravějším chcete-li. A patří také k nejstarším druhům koření.

Co byste o sezamovém semínku měli vědět? Jak vám může otevřít cestu ke zdraví? A jak využít semínko v kuchyni?

SLOŽENÍ SEMÍNKA

Až 50 % sezamového semínka tvoří nenasycené mastné kyseliny, především omega-6. Jejich obsah skýtá také nezanedbatelný podíl kvalitních bílkovin (asi 22 %) nebo vlákninu (9 %).

Těšit se můžete i z obsahu vitamínů skupiny B (thiamin, riboflavin, niacin), vitamínu D a E nebo karotenoidů (provitamín A).

Sezamové semínko je také hodnotným zdrojem minerálních látek. V jeho složení najdeme vápník, hořčík, draslík, železo, zinek, fosfor aj.

Celá řada obsažených látek se řadí mezi antioxidanty.

ÚČINKY NA ZDRAVÍ

Sezamové semínko prospívá kostem, chrupavkám i zubům. Díky obsahu minerálů také napomáhá zdravému vzhledu pokožky, vlasů a nehtů. Obsažený hořčík spolu s vitamíny skupiny B a dalšími látkami příznivě ovlivňuje nervový systém. Semínko je tak užitečné pro pevné nervy, pomáhá při nervovém vytížení, působí proti stresu.

Je prospěšné pro srdce a cévy. Sezamové semínko podporuje imunitní reakce a metabolismus. Aktivuje organismus při únavě. Hodí se tak pro sportovce, ale i při psychickém vypětí, náročné práci, učení apod.

VYUŽITÍ SEMÍNKA

Sezam indický (Sesamum indicum) je až dvoumetrovou bylinou, která má původ v Africe. Nyní se pěstuje po celém světě, po celém světě se využívají také sezamová semínka.

Běžně se s nimi setkáváme v pekárenství. Posypávají se s ním nejrůznější druhy pečiva, ale využívají se i přímo do těsta. Sezam, sezamová semínka a sezamový olej patří k tradiční ingredienci asijské kuchyně. Užívají se také v tradiční čínské medicíně a indické ajurvédě.

Zatímco u nás známe především sezamová semínka světlých odstínů zlaté a béžové, v Asii jsou dostupná také hnědá a černá sezamová semínka.

Sezamová semínka? Co s nimi?

Pokud právě nepečete a neposypete tedy sezamem domácí pečivo, posypte jimi alespoň obloženou bagetu, chléb či sendvič. Bude chutnat a současně dozdobí nejrůznější zeleninové i ovocné saláty. Přidat ho můžete třeba i do vařené rýže nebo obilovin. Můžete z něho připravit nejrůznější kaše, pomazánky, dezerty. Můžete v něm obalit třeba nepečené raw kuličky, ale stejně tak i zeleninu, brambory nebo maso při pečení.. Zapadne do slaných i sladkých variací.

  • Sezamová semínka se pro použití v kuchyni často melou. Rozemletá směs sezamových semínek se označuje jako tahiny. Tato pasta, využívaná zejména v indické kuchyni, je alternativou našeho másla.
  • V nejjednodušší podobě se v tahiny semínka kombinují s mořskou solí. Můžeme je smíchat také s cizrnovou kaší, abychom získali indický pokrm označovaný jako hummus.
  • Pokud semínka rozemeleme s medem nebo cukrem, vznikne indická chalva.
  • Lisováním sezamových semínek vzniká sezamový olej. Má jemnou chuť sladkých tónů. Hodí se tak třeba i do moučníků. Zajímavou chuť dodá také nejrůznějším pomazánkám a salátům. Jako jeden z mála panenských olejů snáší i vyšší kuchyni, nachází proto uplatnění i v teplé kuchyni.

Nenechte si to pro sebe

Podělte se s přáteli o recepty pro zdraví a pohodu na sítích! Budou rádi.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *