Hormony, Nervy, TOP, Zažívání, Zdraví

Co o něm (asi) nevíte.

Dříve se lněné semínko dávalo do kolébky dívek, to mělo zajistit, že z ní bude dobrá hospodyně. Dnes se to již nedělá. Jenže které dívence by se nehodilo, kdyby z ní nevyrostla dobrá hospodyně? Jak lehce by se žilo, kdyby se žena lehce vypořádala s chodem celé domácnosti? Kolik by bylo spokojenějších lidí, rodin a vztahů?

Lněné semínko je nám dostupné i dnes, dokonce více než dříve. Nemusíte je přitom vůbec ukládat pod polštář. Stačí, když je zařadíte do jídelníčku, zaručeně vám prospěje.

Ptáte se jak?

BOHATÝ ZDROJ

Bohatý zdroj cenných látek

Lněné semínko je bohatým zdrojem celého spektra výživově hodnotných látek. Co obsahuje? Jde o vzácné nenasycené mastné kyseliny (především omega-3), také fytoestrogeny lingany, vlákninu, niacin (vitamín B3), vitamín E a minerální látky jako je vápník, hořčík nebo železo. Cení se i pro vysoký obsah kvalitních bílkovin.

ZDRAVÉ ZAŽÍVÁNÍ

Zdravé zažívání i pevné nervy

Díky svému složení, obsahu vlákniny, omega-3 kyselin, niacinu, hořčíku, železa aj. přináší do lidského jídelníčku vlastnosti prospěšné pro lidské zdraví. Je mu připisováno mnoho účinků – počínaje podporou zdravého zažívání a metabolismu, přes příznivé působení na nervový nebo hormonální systém až po schopnost preventivně předcházet (dle některých dokonce i léčit) některé civilizační choroby. Více o  složení a účincích tady.

SUPERPOTRAVINA

Superpotravina za pár korun

Pro obsah cenných živin a mikroprvků, stejně jako pro široké působení v mnoha oblastech lidského zdraví nenápadné semínko, které skoro nic nestojí, skvěle zapadne mezi superpotraviny. Ano, superpotraviny nemusejí být jenom bombastické, exotické a drahé!

Samozřejmě nejde o zázračný lék, který vám jako mávnutím proutku odčaruje všechny zdravotní neduhy a přičaruje věčné zdraví, mládí a krásu. Přesto jde o potravinu, která skvěle zapadne do zdravého jídelníčku. Toto semínko, ať již tmavé nebo zlaté, nabízí jednoduchý způsob, dokonce mnoho způsobů, jak zpestřit a obohatit svůj jídelníček a jak podpořit své zdraví.

Má to však podmínku.

SEMÍNKA?

Jedině mletá semínka!

Aby semínka lnu skutečně splnila svůj účel, musejí se nejprve řádně rozkousat nebo ještě lépe – než je začnete jíst, narušte jejich tuhou slupku. Je jedno, zda semínka nadrtíte v hmoždíři, rozmixujete v mixéru nebo namelete v mlýnku. Důležité je konzumovat lněná semínka mletá, jedině tak můžou předat svůj cenný obsah a příznivé účinky.

Semínka s pevnou nenarušenou slupkou totiž procházejí lidským trávicím traktem beze změny. Zažívací soustava člověka si s pevnou slupkou neporadí, a tak semínka dříve či později odejdou z organismu bez většího užitku.

Máte lněná semínka, máte mletá lněná semínka…

Co s nimi? Jak konzumovat semínka?

Co se semínky poté, co jste je namleli? Prostě je snězte. A snězte je co nejdřív, protože mletá lněná semínka snadno žluknou (oxidují).

Nezapomeňte přitom na dostatek tekutin. Lidský organismus nemůže fungovat bez vody. Pokud chybí tekutiny, nemůžou ani semínka přinést to, co slibují. Je to zejména kvůli obsažené vláknině, která v trávicím traktu funguje jedině za přítomnosti tekutin.

Nic se nemá přehánět

  • Maximální doporučená denní dávka lněných semínek činí 2 polévkové lžíce (dle některých zdrojů jen 2 kávové lžičky).

Jednoduše toho pro své zdraví uděláte mnohem více, když si každý den dáte trošku semínek, než když se jednou za čas nacpete semínky tak, až se vám zprotiví. Navíc, léčivé látky nesou takové účinky, které vyhnané do extrému působí kontraproduktivně.

S rozumem a obezřetností

  • Obezřetnost je doporučována zejména lidem trpícím cukrovou, pacientům s poruchou srážlivosti krve nebo s potížemi hormonálního systému.
  • Z důvodu obsahu fytoestrogenů, které ovlivňují hormonální hladinu, se lněná semínka nedoporučují ani v počátečních fázích těhotenství.
  • Pokud užíváte léky, konzumujte semínka alespoň 2 hodiny před nebo po jejich užití, mohla by tlumit jejich účinky.

KULINÁŘSKÉ ŠPÉCIE

Samozřejmě, že nemusíte semínka konzumovat jen tak. Nadrcená, rozmixovaná nebo mletá lněná semínka můžete klidně přimíchat do ovesné kaše, müsli, jogurtu, tvarohu, smoothie apod. Klidně se můžete kombinovat s dalšími semínky, ořechy a ovocem. Fantazii se meze nekladou. Pokud potřebujete popostrčit, tipy jak semínka konzumovat najdete tady.

Existují také recepty, kde se semínka využívají. Můžete jimi posypat obložený chléb, sendvič, rohlík s pomazánkou, dozdobit zeleninový salát, rizoto, pečené brambory, míchaná vejce… Zdaleka se nehodí pouze k posypání pečiva, ačkoli právě z některých druhů pečiva zřejmě tato semínka budete znát. Semínka se uplatní ve studené i teplé kuchyni.

LÉČIVÉ ŠPÉCIE

Pokud chcete semínkům dát skutečně léčivou podobu, dopřejte si nálev (sliz) nebo odvar ze semínek (lněný čaj).

Semínka lnu však mají i vnější využití – uplatní se jako kloktadlo nebo protizánětlivý obklad.


Tak co, chcete ho?

Pokud máte o lněné semínko zájem, můžete si ho koupit – třeba tady:

Nenechte si to pro sebe

Podělte se s přáteli o recepty pro zdraví a pohodu na sítích! Budou rádi.

1 thought on “Co o něm (asi) nevíte.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *