Hormony, Nervy, TOP, Zažívání, Zdraví

Jak vám může prospět?

O lněném semínku se toho píše hodně, kontroverzní doktorka Budwig ho má dokonce využívat k léčení rakoviny. Jen tak? Ano, doktorka Budwig léčí rakovinu lněnými semínky, ale pozor – v kombinaci tvaroh a lněný olej. Nemůžeme slíbit, že vás tato kombinace vyléčí ze všech nemocí, které vás trápí. Dokonce nemůžeme slíbit, že vás semínka vyléčí od čehokoliv, protože léčení je v současnosti výhradně na léčitelích, pardon lékařích…

Můžeme vám slíbit jediné – lněná semínka vám neuškodí (vyjma případů, které zmiňujeme pro jistotu níže) a mohou vám být nápomocná. Mohou vám prospět ve vašich snahách o zdravý životní styl, mohou zpestřit vaši pestrou stravu, mohou obohatit váš zdravý jídelníček o zdravé živiny.

A to není všechno!

  • Díky obsahu vlákniny podporují činnost střev a vylučování škodlivin, pomáhají proti zácpě.
  • Díky vysokému podílu omega-3 mastné kyseliny (kyselina linolenová) pomáhají proti stresu. Podporují správnou činnost mozku a nervů.
  • Díky obsaženým fytoestrogenům (lignany) se pozitivně podepisují na hormonální rovnováze.
  • Díky obsaženým slizům příznivě ovlivňují stav sliznic.
  • Díky obsahu minerálů zlepšují vzhled pokožky, vlasů a nehtů.

Na internetu se toho o lněných semínkách píše hodně. Probrali jsme některé zdroje a přinášíme report z těch, kterým by se snad dalo i věřit.

ANTIOXIDANT

Takto píšou o lněném semínku na Lidovkách, ve spolupráci s lékařem a výživovým expertem:

  • Má antioxidační účinky.
  • Působí protizánětlivě, potlačuje zánětlivé procesy v těle.
  • Podporuje funkci střev, působí proti zácpě.
  • Pomáhá při zánětu žaludku, střev a dvanáctníku.
  • Je prospěšné pro stav sliznic, nejenom střevních.
  • Má regenerační a hojivé vlastnosti.
  • Povzbuzuje metabolismus.
  • Příznivě ovlivňuje kardiovaskulární systém.
  • Funguje jako prevence civilizačních chorob.
  • Snižuje hladinu cholesterolu.

PŘÍRODNÍ PROJÍMADLO

Takto vidí lněné semínko server Vitalia:

  • Je to skvělé přírodní projímadlo – účinné a šetrné současně.
  • Obecně je prospěšné pro střeva a celou trávicí soustavu.
  • Je to lék na podrážděné sliznice, který navíc tlumí záněty.
  • Pomáhá i jako kloktadlo, v podobě zevních obkladů či pleťových masek.
  • Díky obsahu nenasycených mastných kyselin příznivě ovlivňuje kardiovaskulární systém.
  • Funguje jako ochrana buněk a buněčných membrán.
  • Podporuje detoxikaci organismu.
  • Je prospěšný ženám i mužům, harmonizuje hormonální hladinu.

PROTI ZÁNĚTŮM

Na Vaření.cz se dá dohledat toto:

  • Lněná semínka mají protizánětlivé, antivirové, antibakteriální a protiplísňové vlastnosti.
  • Jsou prospěšná mj. při astmatu nebo artritidě.
  • Přispívají ke snižování cholesterolu v krvi.
  • Harmonizují krevní tlak a hladinu cukru v krvi.
  • Upravují metabolismus a napomáhají také hubnutí.
  • Mají lehce projímavý efekt.
  • Ulevují od nepříjemných projevů menopauzy.

HOJIVÝ FÁČ

A nakonec server Medicína.cz

  • Lněné semínko podporuje střevní peristaltiku.
  • Pomáhá při vředové chorobě žaludku a dvanáctníku.
  • Hojí zánětlivá onemocnění žaludku a střev.
  • Vně léčí ekzémy, lupenku, je prospěšný pro suchou pokožku.

V ČEM JE TEN HÁČEK?

Lněné semínko nabízí dalekosáhlé a pestré účinky na mnoho stránek lidského zdraví, ostatně jako každá superpotravina. Není to jen jedna složka, není to jen jeden účinek. Je to komplexní působení, které má příznivý vliv na zdraví celkově, ale i na řadu jednotlivých vnitřních systémů a orgánů. Ani superpotraviny však nejsou zázračným všelékem, jsou součástí zdravého jídelníčku, ale zdravý jídelníček je pestrý.

Lněné semínko je skvělou součástí zdravé stravy, ale samo o sobě zdraví nezachrání. Navíc – nic se nemá přehánět, a tak se nedají celý den jíst pouze lněná semínka. Naopak. Existuje omezení v podobě maximální denní dávky.

Maximální denní dávka lněného semínka

Dospělý člověk by za den neměl sníst více než  2 polévkové lžíce lněného semínka (některé zdroje dokonce uvádějí  2 čajové lžičky).

Bez vody to nejde

Aby semínko skutečně přineslo očekávaný efekt, neobejde se bez dostatku tekutin. Zdravá strava bez pitného režimu není zdravá.

Slupka je příliš pevná

Zapijte tedy semínko vodou, předtím ho ale řádně rozkousejte, nedrťte nebo rozmixujte. Trávicí trakt člověka si s pevnou slupkou lněného semínka neporadí. Pevné semínko bez narušené slupky by trávicí trubicí prošlo beze změny.

A nakonec…

Lněné semínko není pro každého

Obsažené látky nesou prospěšné účinky, které se však mohou stát účinky neprospěšnými pro pacienty se zdravotními omezeními. Lidé trpící cukrovkou, poruchami srážlivosti krve nebo potížemi hormonálního systému by lněné semínko měli užívat s rozvahou a nejlépe po konzultaci s ošetřujícím lékařem. Ale nepočítejte s tím, že bude mít stejný názor jako Dr. Budwig.:-) Dle některých zdrojů je obezřetnost na místě také u lidí s poruchami žlučníku, žlučníkovými nebo ledvinovými kameny.

V případě, že užíváte léky, může semínko jejich účinky tlumit. Konzumujte proto semínko 2 hodiny před nebo po podání léků.

Na lněné semínko by si měly dávat pozor také ženy v počátečních fázích těhotenství – kvůli obsahu fytoestrogenů. To však neznamená, že by později nemohlo být semínko pro těhotné ženy užitečné.


Už víte, do čeho jdete?

Pak už nezbývá než si semínko koupit, třeba tady:

Nenechte si to pro sebe

Podělte se s přáteli o recepty pro zdraví a pohodu na sítích! Budou rádi.

1 thought on “Jak vám může prospět?

  1. […] Díky svému složení přináší do lidského jídelníčku vlastnosti prospěšné pro lidské zdraví. Je mu připisováno mnoho účinků – počínaje podporou zdravého zažívání a metabolismu, přes příznivé působení na nervový nebo hormonální systém až po schopnost preventivně předcházet (dle některých dokonce i léčit) některé civilizační choroby. Více o účincích tady. […]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *