Dýňová semínka, ENCYKLOPEDIE, Nervy, Zažívání

Dýňové semínko

Dýně – tykev může dorůst tak obrovských rozměrů, že si při jejím zpracovávání jen těžko všimneme jejích semínek. Právě dýňová semínka se však využívají v lidovém léčitelství. Právě semínka dýně jsou obrovským zdrojem celé řady zdraví prospěšných látek a díky nim nabízejí i léčivé, hojivé a regenerační účinky. Navíc jsou chutná a skvěle se hodí do mnoha pokrmů. Byla by škoda je opomíjet.

Proč je dýňové semínko tak výjimečné? Proč a jak ho zařadit do svého jídelníčku? Vše, co byste o něm měli vědět…

SLOŽENÍ SEMÍNKA

Jde o olejnaté semínko s vysokým podílem nenasycených mastných kyselin. Až třetinu obsahu tvoří kvalitní bílkoviny. V jeho obsahu najdeme i aminokyselinu L-tryptofan.

Dýňové semínko je významným zdrojem zinku, obsahem zinku překoná většinu ostatních semínek. Stejně jako ony nabízí ve svém složení také další minerály jako je draslík, železo, fosfor aj.

V obsahu semínka nechybí antioxidanty. Mj. jde o vitamín C a vitamín E. Příznivě působí také vitamíny skupiny B – kyselina listová, thiamin, riboflavin, niacin.

ÚČINKY NA ZDRAVÍ

Semínko dýně funguje jako zdroj cenných makro i mikroživin. Obsah zinku mu propůjčuje antioxidační a regenerační vlastnosti. Podporuje odolnost organismu, je prospěšný při hojení ran, pomáhá při potížích s pokožkou a vlasy. Příznivě ovlivňuje také stav kostí nebo zubů.

Díky obsaženým minerálům, ale také omega-3 mastným kyselinám je semínko užitečné i pro činnost kardiovaskulárního systému a správné zažívání. Snižuje hladinu cholesterolu. Dokonce má mít očistné účinky, v lidovém léčitelství se využívalo proti parazitům v zažívacím traktu.

V neposlední řadě je prostředkem pro pevné nervy, protože příznivě ovlivňuje činnost nervového systému. Psychické pohodě napomáhá i obsažený tryptofan, aminokyselina, která se podílí na kvalitním spánku.

Vhod přijde nejenom ženám, ale i mužům, které trápí nebo by mohla trápit prostata.

VYUŽITÍ SEMÍNKA

Dýňová semínka mají původ v plodech dýně – tykve obecné (Cucurbita pepo L.). Jde jednoletou liánovitou rostlinu původem z Jižní a Střední Ameriky. Je typická velkými žlutými květy a plody, které mohou dosáhnout i hmotnosti přes 50 kg. Plody však mají různou velikost, tvar, povrch, barvu i chuť v závislosti na konkrétní odrůdě.

Pro semena se hodí obzvlášť dýně olejná. Jejím semenům totiž chybí bílá dřevnatá slupka, kterou najdeme u všech ostatních tykvových semen. Pod slupkou semínka září typickou zelenohnědou barvou.

Semena jsou větší, chutnají lehce oříškově se sladkými tóny. Hodí k přímé spotřebě, ale uplatní se i jako přísada pečiva, různých salátů, pomazánek, dipů, moučníků, dezertů a zákusků.

  • Pokud chcete mlsat opravdu zdravě, dopřejte si probuzená dýňová semínka. Loupaná dýňová semínka (nebo semínka z dýně olejné) před konzumací namočte do vody a nechte několik hodin stát. Voda v semínkách probudí život, aktivuje obsažené látky a vaše pochutnání tak bude ještě vydatnější.
  • Představují pochoutku, zvláště ve své pražené podobě. Pražená semínka pochopitelně nejsou tak zdravá, vyššími teplotami totiž některé z obsažených látek ztrácejí své vlastnosti a účinky.
  • Lisováním za studena vzniká ze semínek panenský dýňový olej, který je jako štýrský dýňový olej specialitou Rakouska. Jeho jemně oříškovou chuť využijete zejména v zeleninových salátech, poslouží jako vynikající dresink. Je také skvělou ingrediencí pro nejrůznější pomazánky. Přidává se také do vařené rýže těstovin, polévky nebo bramborové kaše. Dýňový olej dochutí i grilovanou zeleninu nebo pečené brambory. Ozvláštní moučníky a dezerty, např. palačinky.

Že ještě dýňová semínka nemáte doma?

Není nic jednoduššího než si nějaká obstarat, třeba tady:

Nenechte si to pro sebe

Podělte se s přáteli o recepty pro zdraví a pohodu na sítích! Budou rádi.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *